Monday 9 November 2015

UiTM Shah Alam atau UTM Semarak?

Assalamualaikum sahabat-sahabat,

Entri kali ni berkaitan pemilihan U bagi part time student. Memandangkan ramai yang minta pandangan berkaitan pemilihan Universiti bagi part time student yang nak ambik program Master, so aku share la sikit kat sini berdasarkan pengalaman yang tak seberapa as UiTM Shah Alam student dan pengalaman sahabat-sahabat yang blajar di UTM Semarak.

UiTM Shah Alam

UTM Jalan Semarak

1.  Perkara pertama, tanya diri sendiri apa faktor yang paling penting dalam pemilihan universiti yang korang nak. Setiap orang mempunyai faktor pemilihan yang berbeza. Contohnya budget, course yang korang minat, jarak dari rumah dan banyak lagi.

2.  Kemudian, perkara paling penting adalah timetable class. Ada course yang kelas selepas waktu kerja dan ada yang buat weekend. Contoh situasi, kalau tempat kerja di Padang Tembak, class jam 6 petang hari kerja di Shah Alam, so mampu ke nak berkejaran? so tnya diri sendiri.. kalau tak mampu, better dont...

3.  Bagi yang mendapat tajaan JPA, budget bukan masalah yang besar. Tapi bagi yang membiayai sendiri, kos yuran semester sangat penting. Yuran semester UiTM jauh lebih murah berbanding dengan UTM sebab UiTM membantu anak-anak bumiputera. Dulu aku memilih UiTM sebab nak bayar sendiri dan kelasnya hari weekend. Then masuk semester 2, alhamdulillah dapat tajaan JPA. 

4.  Kalau dari segi assignment, UiTM memang banyak kerja rumah. Rasa nak gila sebab every week ada je kene hantar assignment samada individu atau kumpulan. Time bila nak buat semua tu ek? pandai-pandai korang..nak seribu daya k. UTM banyak group assignment, so aku tengok dan interview member2 aku yang blaja di UTM, dorang tak begitu stress untuk menyiapkan assignment dorang. 

5.  Jarak pun penting. Maknanya kalau jauh tempat belajar, korang akan banyak kali minta cuti.... Contoh haritu masa nak siapkan final project, terpaksa ambik cuti 3, 4 kali sebulan sebab UiTM jauh dengan tempat kerja n rumah aku. Supervisor plak free time hari kerja je, so macam mana nak buat? terpaksalah ambil cuti. Kalau UTM Semarak ni, boleh la lari-lari kejap kan.

Itu je yang mampu aku nak kongsi. Diharapkan entri kali ni dapat membantu korang k. Kalau nak info yang lebih, buat la research sket kat internet. Good Luck untuk korang yang sedang dan akan memulakan zaman belajar semula. Best tau!!!... USAHA, BERKORBAN, DOA, TAWAKAL...Insyaallah berjaya k...daaaaa


5 comments:

  1. UTM best! Xde final exam mem. Ade PMA berjela2 je. Hehehe

    ReplyDelete
  2. UTM best! Xde final exam mem. Ade PMA berjela2 je. Hehehe

    ReplyDelete
  3. Uitm ni mengajar kita cara2 nk handle stress....hhhuhuhuuu

    ReplyDelete
  4. Uitm ni mengajar kita cara2 nk handle stress....hhhuhuhuuu

    ReplyDelete
  5. sume subject ada test syaheer...huhu btol tu lin...meningkatkan ilmu bersabar...,hahaha

    ReplyDelete